Pilih, bayar dan tunggu buku sampai ke rumah anda!

+601158381349

Mengimani Tangan Allah #(L20,BL17)

HARGA: RM35.00

Berat | 0.255kg
  • Kuantiti: 0
  • Produk SKU: 9789671707487
Qty
Penghantaran

Antara ciri-ciri khas ahli al-Sunnah wa al-Jamaah adalah mereka beriman dengan segala sifat yang Allah firmankan dan Rasul-Nya sabdakan. Mereka mengimani bahawa sifat-sifat tersebut adalah benar, dan mereka menyerahkan hakikat sifat itu kepada Allah.

Apabila golongan Jahmiyyah muncul, mereka menuduh ahli al-Sunnah sebagai mushabbihah (golongan yang menyamakan Allah dengan makhluk) dan mujassimah (golongan yang mendakwa Allah itu jisim), semata-mata kerana ahli al-Sunnah beriman dengan segala sifat yang dinyatakan dalam al-Quran dan al-Sunnah!

Bagi mempertahankan akidah ahli al-Sunnah ini, Imam al-Dhahabi (w. 748H) mengarang sebuah risalah kecil berjudul (إثبات اليد لله صفةً من صفاته), bermaksud “mengimani Allah memiliki tangan yang merupakan salah satu sifat-Nya.”

Kerana antara sifat Allah yang banyak dinyatakan dalam al-Quran dan al-Sunnah adalah Dia memiliki tangan yang kita tidak tahu bagaimana hakikatnya. Ahli al-Sunnah beriman dengan sifat ini, tetapi golongan Jahmiyyah kufur dengan sifat ini.

Alhamdulillah, buku penting yang ditakuti oleh golongan Jahmiyyah ini telah berjaya dialihbahasakan ke dalam bahasa Malaysia oleh tim Karya PiS, bagi meluaskan lagi manfaatnya untuk pengguna bahasa Melayu.