Pilih, bayar dan tunggu buku sampai ke rumah anda!

+601158381349

Pegangan Akidah ‘Abd Allah bin al-Mubarak # (L55)

HARGA: RM10.00

Berat | 0.070kg
  • Kuantiti: 5
  • Produk SKU: 9789672910190
Qty
Penghantaran

Tajuk: Pegangan Akidah ‘Abd Allah bin al-Mubarak
ISBN:9789672910190
Penerbit: Karya PIS
Penulis: Shaykh al-Islam ‘Abd Allah bin al-Mubarak
Tahun Terbitan: 2022
Muka Surat: 40
Halaman: Hitam Putih
Format: Paperback
Berat (kg): 0.070
Dimensi (cm): 21.5 x 14 x 0.5

SINOPSIS

 

Shaykh al-Islām Abū ʿAbd al-Raḥmān ʿAbd Allāh ibn al-Mubārak merupakan seorang ulama prolifik yang tak asing bagi penuntut ilmu agama. Jasa dan sumbangan beliau dalam agama Islām tidak boleh sama sekali dipertikaikan. Umat Islām sememangnya terhutang budi dengan beliau dalam segenap bidang ilmu, sama ada dalam bidang ilmu hadis, ilmu fiqah, ilmu tafsir, ilmu bahasa Arab dan banyak lagi.

Dengan kaliber beliau yang sebegitu hebat, amat mustahil sekiranya beliau tidak menyumbang apa-apa dalam bidang ilmu akidah, kerana ilmu akidah merupakan teras bagi agama yang mulia ini. Oleh itu, segala puji bagi Allāh, pihak Karya PiS telah berjaya menerbitkan terjemahan bagi dua risalah akidah yang dikarang oleh Shaykh al-Islām ibn al-Mubārak. Tajuk risalah pertama ialah; Mujmal Iʿtiqād Ahl al-Sunnah wa al-Jamāʿah (Kesimpulan akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jamāʿah), manakala tajuk risalah kedua ialah: Qaṣīdah fī al-Sunnah (Rangkap puisi berkenaan akidah Ahl al-Sunnah). Semoga Allāh menjadikan risalah ini bermanfaat untuk umat Islām di Malaysia.

Terjemahan ini bersumberkan daripada teks yang telah ditahkik dah disemak oleh Shaykh ʿĀdil Ālu Ḥamdān. Beliau telah mengkaji ratusan malah ribuan manuskrip, menaipnya kembali serta menerbitkannya dengan cetakan moden. Antara hasil kajian beliau adalah himpunan risalah akidah para ulama salaf yang beliau himpunkan dalam sebuah kitab yang beliau berikan judul: al-Jāmiʿ fī ʿAqāʾid wa al-Rasāʾil Ahl al-Sunnah wa al-Athar (Himpunan risalah akidah Ahli Sunnah dan Athar).

Dihimpunkan risalah-risalah akidah daripada 60 tokoh ulama Ahli Sunnah dan salah satunya adalah Shaykh al-Islām ʿAbd Allāh bin al-Mubārak. Semoga Allāh mengganjari usaha baik Shaykh ʿĀdil dalam memperkenalkan kepada umat Islām akidah para ulama salaf terdahulu.