Pilih, bayar dan tunggu buku sampai ke rumah anda!

+601158381349

Terorisme: Diagnosis dan Penyelesaian #(L40)

HARGA: RM35.00

Berat | 0.199kg
  • Kuantiti: 28
  • Produk SKU: 9789672007241
Qty
Penghantaran

Tajuk: Terorisme: Diagnosis dan Penyelesaian
ISBN:9789672007241
Penerbit: ILHAM Books
Penulis: Shaykh Abdullah Bin Bayyah
Tahun Terbitan: 2018
Muka Surat:170
Halaman: Hitam Putih
Format: Softcover 
Berat (kg): 0.199kg
Dimensi (cm):20.3cmx13.9cmx1.4cm

 

Matlamat utama daripada buku kecil ini adalah untuk menjelaskan isu terorisme atau keganasan yang menjadi bualan di seluruh dunia. Malangnya, konsep sebenar tentang dasar dan faktor keganasan telah lenyap daripada kefahaman masyarakat kita rentetan daripada beberapa insiden buruk yang berlaku. Hal yang demikian telah membuahkan kekeliruan, yang kadang kala menyebabkan lebih banyak kerosakan dan mengubah penawar menjadi racun.

Bak kata penyair Ahmad Shawqi:

Merana kesakitan lebih ringan daripada mengambil ubat yang salah

Dalam buku ini saya jelaskan bahawa cara untuk mencabut pohon keganasan daripada ke dasarnya dan menebang pokok keganasan hingga ke hujung akarnya, keganasan itu perlu ditetak dengan kapak hikmah yang berbilah-bilah, supaya pohon toleransi dan kedamaian kemudiannya dapat ditanam, disemai, lalu tumbuh subur. Sesungguhnya idea yang kotor hanya dapat ditumpaskan dengan idea yang baik.

Seorang penyair berkata:

Kayu busur yang kuat hanya tumbuh daripada akarnya

Pohon kurma pula hanya tumbuh jika ditanam pada tempatnya

-----------

Shaykh Abdullah Bin al-Mahfoudh Bin Bayyah dilahir pada tahun 1935 di Timbedra, Mauritania. Beliau merupakan salah seorang tokoh ilmuan Islam yang terkenal di dunia Barat mahupun dunia Islam. Beliau adalah mantan naib presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia. Setelah itu beliau mengasaskan Forum Mempromosi Keamanan dan Majlis Hukama Muslimin. Universiti Georgetown telah beberapa kali menobatkan beliau sebagai salah seorang daripada 50 orang Islam berpengaruh sejak 2009.